torstai 27. elokuuta 2015

Lääninlampurit

Perunanviljelyn edistämistä tutkiessani törmäsin myös lääninlampureihin, Suomen ensimmäisiin maatalousneuvojiin. Näiden tehtävänä oli toimiaikanaan 1739 - 1766 ensisijaisesti edistää rotulampaiden kasvatusta Ruotsissa ja siis myös nykyisessä Suomessa, mutta myös yleisesti neuvoa maanviljelyn kehittämisessä ja uusien hyötykasvien käyttöönotossa. Sinällään pieni historian yksityiskohta sai ajattelemaan yleisemmin historian ilmiöitä ja niiden tulkintaa:

1. Mittakaava: lääninlampurilaitos kuulosti merkittävältä virkamieskunnan osalta, mutta tarkemmin katsottuna Suomessa toimi koko näiden toimiaikana viisi lääninlampuria: Pohjanmaalla Johan David Cneiff, Uudenmaan ja Hämeen läänissä Anders Nathanael Wetterstrahl ja Turun ja Porin läänissä ensin Matthias Samstedt erottamiseensa asti, sitten Pehr Adrian Gadd kunnes hänet nimitettiin professoriksi ja lopulta Carl Barck laitoksen lopettamiseen asti.

2. Yksittäisen henkilön vaikutus: Lääninlampurilaitos syntyi pienenä Jonas Alströmin teollistamispyrkimysten sivujuonteena. Hän perusti vuonna 1724 kuninkaan ja säätyjen tuella kutomalaitoksen Alingsåsin ja sai tämän toiminnan tukemiseksi käyttöönsä läheisen Höjetorpin kuninkaankartanon. Höjetorpiin hän palkkasi aluksi saksalaisen mestarilampurin huolehtimaan ulkolaisten esikuvien mukaisesta rotulammastarhasta ja opettamaan Skaraborgin läänin nuorille lammastaloutta. Tätä hän laajensi ja Höjetorpista muodostui valtakunnallinen koulutuslaitos tuleville lääninlampureille, jotka oppivat siellä edelleen maakunnissa opetettavaksi rotulampaiden kasvatusta, mutta myös hyötykasvien viljelyä. Valtiopäivät lähtivät tukemaan tätä 1739 ja oppilaille taattiin toimeentulo opiskeluajalta ja virka opintojen valmistuttua.

3. Pienetkin jutut kietoutuvat suuriin juttuihin: Jonas Alström oli varsin taitava verkostoituja. Tällä tavalla hän sai vahvan tuen paitsi manufaktuurilleen myös lääninlampurikoulutukselle. Asia ei kuitenkaan edennyt suoraviivaisesti vuoden 1734 valtiopäivillä, kun Arvid Horn ja varovaisuutta korostavat piirit olivat vallassa, mutta lähti lentoon kauppakollegion selvitystyön pohjalta ja hattujen noustua enemmistöön valtiopäivillä 1739. Vastaavasti lääninlampurilaitos oli lakkautuslistalla 1766, kun uudet myssyt ja vapauden tuulet saivat vallan politiikassa.

4. Ilmiöiden vaikuttavuus voi olla vähäinen: Lääninlampurien päätavoite hienovillaisten rotulampaiden kasvatuksen lisäämiseksi eteni takkuisesti. Hienolle villalle ei ollut kysyntää ja talonpoikaisissa käsissä se ei luontunut edes kelvolliseksi kankaaksi. Verka piti pintansa ja siihen kaivattiin kunnollista karkeaa maatiaisvillaa. Toisaalta myös maatiaispässit panivat parastaan ehkäistäkseen rodunjalostuspyrkimyksiä. Niinpä valtaosa paremmistakin laumoista koostui puoliverisistä lampaista, joista jatkoon valikoituivat paremmin sikiävät ja kunnon villaa tekevät uuhet. Eivät onnistuneet pilaamaankaan suomalaista maatiaista.

Vaikuttavuus oli pientä myös kasvinviljelyn puolella. Humalaa osattiin kasvattaa jo entuudestaan eikä lääninlampureilla ollut paljoa annettavaa pellavanviljelyynkään. Peruna ei lyönyt itseään läpi, jos sitä edes yritettiin tarjota, ja toisaalta kohderyhmäkin oli lähinnä säätyläistöä. Tupakanviljely oli lopulta ainoa kestävä uudistus, jonka lääninlampurit Suomeen toivat.

---

Aloitin tästä myös wikipedia-sivun, joka ainakin minua johdatti edelleen hattujen ja myssyjen sekä Gaddin ja Cneiffin sivuille.
https://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4%C3%A4ninlampuri

3 kommenttia:

  1. Hej, jag vill bara säga ett stort tack till Dr. OGUNDU för vad han har gjort för mig, tog han tillbaka den man jag älskar och vårda med hela mitt hjärta, en man som lämnade mig för en annan kvinna för bra 6 månader, med 2 barn, jag bara bestämde sig för att kontrollera vissa spell caster-talet, men alla hålls lura mig, tills jag träffade Dr OGUNDU, som berättade allt kommer att vara över .until han berättade att min man kommer att vara tillbaka i två dagar, är så tacksam idag att min man är tillbaka till mig och vi är glada och han vill alltid vara vid min sida, jag kommer råd du folk inte att falla i fel händer, men att kontakta Dr. OGUNDU som är pålitlig och rakt framåt, kan du kontakta honom via e-post drogunduspellcaster@gmail.com
    Om du också behöver lösningen till problemet, kontakta honom också.
    1) Om du vill att ditt ex tillbaka.
    (2) kärlek stava
    (3) Du vill främjas på kontoret.
    (4) Du vill kvinnor / män att springa efter dig.
    (5) Om du vill ha ett barn.
    (6) Du vill vara rik eller vinna ett lotteri.
    (7) Du vill binda din make / maka att bli din för evigt.
    (8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
    (9) Om du inte kan tillfredsställa din partner.
    (10) om du vill stoppa din skilsmässa.
    (11) om du vill skilja dig från din make.
    (12) om du vill att dina önskemål kommer att beviljas.
    (13) Graviditet stava att tänka barnet
    (14) garanti du vinner oroande rättsfall och skilsmässa oavsett scenen
    (15) Stoppa ditt äktenskap eller förhållande från att bryta isär.
    återigen e-postadressen är drogunduspellcaster@gmail.com kontakta honom omedelbart

    VastaaPoista
  2. Goda vänner, jag heter Antonio Laura från Lund-Sverige, jag är en medicinsk doktor med yrke, 45 år gammal. Vänligen läs mitt sanna liv vittnesbörd, jag har en positiv avsikt att denna information kommer att hjälpa någon att läsa denna artikel just nu för att återställa tillbaka brutna äktenskap och återställa förlorade kärleksförhållande inom 2 dagar. Efter att ha varit i förbindelse med Abeg Erickson i flera år bröt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka för att älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom , Jag frågade honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min kollega på arbetsvän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en kärleksstavningsrock som skulle kunna hjälpa mig att stava den tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärleksspelldelen fanns eller fungerade som jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han berättade för mig att det inte var något problem att allt kommer att bli bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar kastade han stavningspartiet i luften och överraskande den andra dagen var det klockan 6.00. Min ex-kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag var så förvånad över att jag svarade telefonsamtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket . Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt. (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    VastaaPoista
  3. Jag fick min ex kärlekspartner att återvända till kärleken och lita på mig mer än någonsin tidigare. Hela mitt liv har jag aldrig trott att kärleksförtrollningstrollkarm kunde få tillbaka min ex kärleksman Andrew, tills min vän introducerade mig för den riktiga trollformeln, tidigare har jag kontaktat några trollformler för att hjälpa mig men ingen av dem kunde hjälpa mig , några krävde mer pengar tills jag följer enkla instruktioner från stor kärleksförtrollare via hans personliga e-post, jag kunde kommunicera och få omedelbar hjälp av honom för att återställa mitt äktenskaps kärlek och lycka. (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) vem som helst kan likaväl få samma hjälp från honom idag för att få tillbaka förlorad kärlek eller återställa ett brutet förhållande och frånskild partner kan återvända till kärleken. det är möjligt eftersom det fungerar för mig inom 2 dagar, min ex kärleksman ringde mig på telefon för att be mig om ursäkt och just nu lever vi båda tillsammans i kärlek och lycka. tack till Dr.Oduduwa för hans begåvade och begåvade krafter att få tillbaka ex inom 34 timmar. WhatsApp-kommunikationsnummer: +2349129715420

    VastaaPoista